Iedereen met een meer dan gemiddelde belangstelling voor Japan en de Japanse cultuur zal de naam van Donald Richie kennen. Al vijftig jaar is hij (voor ons westerlingen althans) dé autoriteit op het gebied van de Japanse film en cultuur. Hij schreef talloze boeken, onder andere over Ozu en Kurosawa, maar ook een reisroman (The Inland Sea) en een boek over de eetgewoontes en etiquette in het land van de rijzende zon. Daarnaast vond hij de tijd om zelf 39 films te maken. Richie kwam voor het eerst in Japan in 1947, toen hij in het Amerikaanse leger zat. Een filmgek was hij toen al. Hij sloop stiekem de bioscopen van Tokio in, waar hij zonder ook maar één woord van de taal te begrijpen de ene film na de andere bekeek. Op een paar korte uitstapjes na is Richie sindsdien in Tokio blijven wonen.PRINZGAU/podgorschek (re)construeerde Richies leven en maakte op persoonlijke wijze een veelzijdig essay over een al even veelzijdig man. Interviews met Richie worden afgewisseld met commentaarloze beelden van het hedendaagse Japan. Natuurlijk zijn er veel fragmenten uit films: die van Richie zelf en Japanse avant-gardefilms uit de jaren zestig. Ook komen collega's en bekenden aan het woord: Sato Tadao, Hani Susumu, Matsumoto Toshio, Olaf Möller en Ian Buruma.