Remake
Remake vertelt drie tragische verhalen in één. Het eerste gaat over de jonge Bosnische moslim Tarik die in Parijs anno 1993 werkt aan een filmscenario over het leven van zijn vader Achmed. Het tweede verhaal vertelt over Achmed die als twintiger het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in Sarajevo meemaakt. En ten slotte is er het verhaal van Tarik tijdens de bezetting van Sarajevo in 1992, waarbij hij op gewelddadig wijze van zijn bejaarde vader gescheiden wordt.Regisseur Mustafic laat op geraffineerde wijze de geschiedenissen van vader en zoon zowel door elkaar als parallel lopen. Hij laat zien hoe beiden tijdens de verschillende oorlogen opgepakt worden en naar werkkampen worden gestuurd, hij toont de gruwelijkheden die ze meemaken en de manier waarop ze ten slotte hun vrijheid terugvinden. Oorlogen en de bijbehorende geschiedenissen herhalen zich.Remake is echter meer dan een oorlogsfilm. Het is ook een coming-of-agedrama, met scènes waarin Achmed en Tarik (met een tussenliggende periode van vijftig jaar) met hun vrienden uitgaan, lol maken, verliefd zijn. Dat was de tijd waarin Tarik hints speelde met zijn beste vriend Miro, die later gedwongen wordt aan de kant van de Serven te vechten.Het ingehouden acteerwerk, de vloeiende overgangen tussen de flashbacks en de knappe montage maken van Remake een indringende filmervaring.