North Circular
In zijn recente werk onderzocht Mark Lewis onder meer de betekenis van camerabewegingen en de ontwikkeling van het verhaal in relatie tot de duur van een film. Zoals bij al zijn films werkte Lewis voor North Circular met een professionele filmploeg. De film bestaat uit één shot van vier minuten op 35mm-film. Het eerste beeld toont een verlaten terrein, met op de achtergrond een gebouw van enkele verdiepingen. Na enkele minuten zoomt de camera in, verplaatst zich, en het perspectief is veranderd; een beweging die doet denken aan een computerspel. Dan zoomt de camera verder in en onthult de werkelijke betekenis van eerdere vage waarnemingen. Belangrijk voor Lewis is de presentatie van zijn film als installatie in de tentoonstellingsruimte. Deze omgeving geeft hem de mogelijkheid de conventies van de speelfilm te doorbreken en maakt het voor de bezoeker mogelijk zich vrij ten opzichte van het beeld te bewegen. Het werk van Mark Lewis moedigt de kijker aan zich bewust te blijven van genres, clichés, de conventies en het fragmentarische karakter van film. Te zien in Witte de With.