Music for Weddings and Funerals
Sara, een schrijfster, heeft zich na een scheiding en de dood van haar enige zoon teruggetrokken in een koelmodernistische villa aan zee, ontworpen door haar ex Peter. Ze is ogenschijnlijk over de ergste rouw heen, haar laatst gepubliceerde roman is een succes en ze voelt een nieuwe levensenergie en een behoefte om nieuwe mensen te leren kennen. Haar kelderetage heeft ze verhuurd aan Bogdan, een Servische muzikant die soms met een compleet zigeunerorkest repeteert. Dan verschijnt plotseling Peter ten tonele, die slecht nieuws heeft...De film wordt gedomineerd door tegenstellingen: koudwarm, noordzuid, harmoniechaos, blijdschapverdriet. De inzet van de maakster was om deze tegenstellingen in een ware filmische koorddans op te lossen. De hoofdrol is weggelegd voor de Zweedse schone Lena Endre, die zich al denkend en voelend tussen alle obstakels heen manoeuvreert. Bogdan wordt gespeeld door Goran Bregovic, bekend als muzikant en acteur in films van Emir Kusturica. Een andere hoofdrol is weggelegd voor de soms adembenemende fotografie die voor een merkwaardige rust in het verhaal zorgt en die de prachtige, postmoderne, maar uiteindelijk bespottelijk rigide architectuur van Sara's villa goed doet uitkomen. Maar Musikk... is ook een muzikale film, waarin zowel de muziek voor begrafenissen als die voor huwelijken net als de film zelf een balsem voor de ziel is.