Monte Walsh
De winter is net voorbij wanneer Monte Walsh (Lee Marvin) en zijn maat Chet (Jack Palance) terugkomen van een klus. Thuis blijken vele ranches vanwege de extreme kou gesloten, en de overige ranches zijn verkocht aan een groot veebedrijf in het oosten. Er heerst werkloosheid alom, maar ogenschijnlijk is er voor Monte nog niets aan de hand. Pas wanneer een oude vriend zelfmoord pleegt, overal cowhands ontslagen worden en bovendien zijn liefje uit de saloon, Martine (Jeanne Moreau), ontslagen wordt en vijftig kilometer verderop vaatwasser wordt, begint hem iets te dagen. Dan stopt ook Chet met het veewerk en begint een gereedschapshandel.Ondanks deze treurigheid is Monte Walsh geen deprimerende film. Er wordt veel ruimte gelaten voor de humor en de kameraadschap van de twee mannen. De personages leggen zich niet neer bij de zware omstandigheden maar gaan door ? soms tegen beter weten in. Monte Walsh is een fraaie mengeling van komische momenten en tragische gebeurtenissen, gevat in een bewonderenswaardige, fel?realistische vorm. Het was het regiedebuut van Fraker, die van huis uit cameraman was. Het siert hem dat hij de verleiding kon weerstaan het Wilde Westen te mythologiseren.Monte Walsh is een klassieke western zonder de bekendheid van andere klassiekers. In Go West, Young Man! (zie hiernaast) bezoekt Fraker voor het eerst sinds lange tijd de set van Monte Walsh.