Marathon
Na Manhattan by Numbers en A.B.C. Manhattan volgt het derde deel van Naderi's New Yorktrilogie de twintiger Gretchen in haar poging om haar persoonlijke record kruiswoordpuzzelen te verbreken. Gretchen blijkt een nogal dwangmatige persoonlijkheid te hebben. Binnen vierentwintig uur moet ze van zichzelf zevenenzeventig puzzels oplossen, om te bewijzen dat ze 'alles is wat ze kan zijn'. Het puzzelen vindt ondergronds en bovengronds plaats, want Gretchen kan zich het beste concentreren als ze omgeven is door verkeersgeluiden. Hoewel ze de drukte en mensen opzoekt, blijft ze een buitenstaander die geen contact met haar omgeving maakt. Ze doorkruist New York per metro en bus, ondertussen driftig puzzelend. Als het donker wordt, gaat ze thuis verder in haar met kruiswoordpuzzels behangen appartement. Ondertussen negeert ze de ongeruste boodschappen van haar moeder op het antwoordapparaat. Halverwege de marathon lijkt ze de race tegen de klok te verliezen.Naderi, die zijn film deels eigenhandig met een dvcamera opnam, balanceert op de grens van speelfilm en documentaire. De beelden zijn soms schokkerig, dan weer mooi vloeiend. Het leverde een fris vormgegeven, maar schrijnend portret af van een obsessieve en eenzame jonge vrouw en de stad waarin ze leeft.