Door een combinatie van closeups van afgedankte technologie van Amerikaanse SFtelevisieseries uit de jaren zestig met een vrouwelijke stem uit een Hollywoodmelodrama uit de jaren vijftig, laat Manual absolute onthechting botsen met uitvergrote emotie. De registratie van de minutieuze bewerkingen van eindeloze knopjes, schakels en controlepanelen, en de choreografie van machineachtige lichaamstaal, maken dat Manual de notie van enige beheersbaarheid van het leven tot een absurditeit reduceert.