Les chemins de l'Oued
De politieke situatie in Algerije lijkt de afgelopen tijd enigszins verbeterd, maar een echt eind aan het verschrikkelijke drama en de eindeloze moordpartijen is nog niet in zicht. De filmische neerslag lijkt inmiddels op gang te komen. Een sterke bijdrage daaraan levert Gaël Morel, wiens Les chemins de l'oued geproduceerd werd als televisiefilm voor de Frans-Duitse zender Arte, maar nu gelukkig eerst op 35mm te zien is.De Frans-Algerijnse Sam rijdt in paniek een Parijse agent dood. Wanneer hij dit, overmand door schuldgevoelens, aan zijn ouders opbiecht, stuurt zijn moeder hem zo snel mogelijk naar haar familie in Algerije. Sam, die zichzelf een Parijzenaar voelt en geen woord Arabisch spreekt, voelt zich op de schamele boerderij van zijn zieke grootvader een outsider. De oude man hoopt dat zijn 'nieuwe' kleinzoon de boerderij met de uitgeputte wadis, de oude bronnen, wil overnemen. Dat Sam niet de enige is die zijn geheimen probeert te bewaren, blijkt wanneer hij zijn neef Issam ontmoet en vooral zijn mooie nicht Nadia. Zij is weduwe en geeft les aan gehandicapte kinderen, maar haar echtgenoot was misschien een terrorist. Sam ontdekt de sporen die het geweld in het geboorteland van zijn moeder hebben nagelaten. Burgers beschermen zichzelf met machinegeweren en kinderen zien in elke vreemdeling een potentiële moordenaar. Vertrouwen en eergevoel hebben plaatsgemaakt voor vervreemding en moordende schuldgevoelens.