Stéphane Feuvrier heeft een man gedood in haar luxe woning in de buurt van Bordeaux. Het slachtoffer is niemand minder dan Wadek Aslanian: een beruchte gangster en oude bekende van de politie. Hij is een Robin Hood die een deel van zijn buit verdeelt onder de armen. Stéphane heeft hem leren kennen toen ze gevangenen bezocht. Ze verklaart dat hij haar wilde verkrachten. Magistraat Georges Feuvrier, de echtgenoot van Stéphane, vertrouwt haar verdediging toe aan zijn vriend, de advocaat Paul Delorme. Deze krijgt al snel anonieme brieven met de namen van mensen die hij moet ondervragen om de waarheid te leren kennen. De verwarde Paul, die al jaren verliefd is op Stéphane, ontdekt beetje bij beetje de waarheid rond deze mysterieuze vrouw.Het verlangen naar het onmogelijke speelt vaak een rol in de films van Brisseau. Hier gaat het over de wens de vrouwelijke genotservaring te doorgronden. De zoektocht van Paul Delorme, een bekende vorm in de moderne cinema, leidt in L'ange noir tot een cruciale, wrede en dramatische intensiteit. Door opzettelijk te spelen met de clichés van misdaadmelodrama's en deze te ondersteunen met empathische muziek, wordt de film gewaagd en krijgt hij tegelijk een donkere glans. (Jacques Déniel)