La virgen de la lujuria
Mexico, jaren veertig. Het leven van de introverte ober Nacho speelt zich voornamelijk af in Café Ofelia. In zijn vrije tijd trekt hij zich terug in zijn kamertje boven de kroeg om daar te masturberen boven zijn collectie pornografische foto's of zijn favoriete operamuziek te draaien. Op een avond ontmoet hij de prostituée Lola. Hoffelijk biedt hij haar zijn bed aan zodat ze haar dronken roes van opium en drank kan uitslapen. De grofgebekte en oversekste Lola herkent de sadomasochistische trekjes van Nacho al snel en besluit hem tot haar slaaf te maken. Nacho's obsessie voor Lola is zo groot dat hij zelfs bereid is om Franco voor haar te vermoorden.In deze film presenteert Ripstein seks als een van de dingen des levens. Virgin of Lust draait dan ook niet alleen om de brute smrelatie: deze wordt onderdeel van de dagelijkse gang van zaken rond Café Ofelia. Er is een subplot over een groep Spaanse republikeinen die voor Franco is gevlucht en gezamenlijk fantaseert over zijn dood en een ander over de republikein Mikado die een fotostudio opent waar hij beelden van de revolutie ensceneert.Opvallend zijn de lange takes en de camera die langs de sfeervolle, nostalgische fantasiedecors lijkt te zweven. Aankleding, belichting en acteerprestaties zijn van een bijzonder niveau. Het onvoorspelbare drama wordt in Ripsteins typische theatrale en literaire stijl gepresenteerd.