Go West, Young Man!
In 2003 is het honderd jaar geleden dat The Great Train Robbery werd gemaakt, de eerste western. De Nederlandse filmmakers Peter Delpeut en Mart Dominicus werden door dit gegeven geïnspireerd tot een nostalgische road-movie op zoek naar de overblijfselen van het ooit zo krachtige filmgenre.In Go West, Young Man! ondernemen Delpeut en Dominicus een cinematografische reis langs de iconen van de western. Wat ze vinden zijn de restanten van een uitstervende traditie. Ze reizen door het Amerikaanse Westen, waarin de western bijna als vanzelfsprekend hun blik stuurt: de laatste cowboys in Nevada, het desolate landschap van Wyoming, dat volgens schrijfster Annie Proulx een geheel eigen wijze van leven met zich meebrengt. Ze bezoeken oude, verveloze filmsets en gaan naar beroemde locaties die nog steeds de dramatische impact uitstralen van de klassiekers van het genre. Zo komen ze bij The Grand Tetons, het grootse decor voor Shane (George Stevens, 1953) en natuurlijk bij Monument Valley, plaats van handeling van menige John Ford-film. En ze ontmoeten William Fraker, die met hen voor het eerst sinds tijden de set terugziet van zijn film Monte Walsh, de ultieme western over het einde van het cowboytijdperk. (Monte Walsh wordt ook in dit programma vertoond, zie hiernaast.)Go West, Young Man! is een levendige en vaak grappige hommage aan een groots filmgenre, die onvermijdelijk eindigt als een bitterzoet requiem.