Frammenti Elettrici Nº 1: ROM (Uomini)
Eerste uit een serie korte found-footage-films waarvan het festival er drie als film vertoont en één als installatie presenteert. Yervant Gianikian en Angela Ricci Lucchi zijn meesterlijke bewerkers van archiefmateriaal, dat onder hun handen verandert in gevoelige getuigenissen van de dramatische geschiedenis van de twintigste eeuw. Het archiefmateriaal voor deze serie, Frammenti Elettrici, komt uit privé-bezit en dateert van vlak na de Tweede Wereldoorlog. In dit deel wordt de actuele thematiek van migratie en vreemdelingenhaat aangeraakt middels een toeristische 8mm-opname van een zigeunerfamilie. Een zondagspubliek loopt uit voor het exotische schouwspel. Voor het eerst sinds de vervolgingen in de oorlog zijn er weer zigeuners te zien.