A non-realizable Film (partial views)
Hoe zouden we de werkelijkheid van een vrouwelijke politieke gevangene kunnen bevatten, gevormd als we zijn door de media in onze kijk op de wereld, zonder te vervallen in sentimentaliteit of starheid? Hoe kunnen we onze eigen vrijheid begrijpen in relatie tot die van haar? Hoe kunnen we deze twee werkelijkheden in samenhang met elkaar zien? Hoe kunnen we ze benaderen? Alejandra Riera heeft sinds 1995 gewerkt aan een doorlopend onderzoek dat zich concentreert op culturele verschillen en de politieke implicaties van mediaregistratie. Riera beschouwt beeldend werk als de plaats waar min of meer ongerichte onderzoeken kennis en autonome procedures opleveren. Zij ziet haar onderzoeken als collectieve projecten. In januari 2001 richtte zij samen met Doina Petrescu de `association (des pas)' op, een plaats voor sociaal en politiek onderzoek en voor een kruisbestuiving tussen kunst en architectuur. Samen hebben zij deelgenomen aan Documenta XI, waar ze Fîlmekî ku mirov nikare bikisîne - A Non-realizable Film presenteerden.