Wild Bees
Zelfbewust roept Wild Bees een cinema uit het verleden in gedachten: de Tsjechische New Wave uit de jaren zestig die zulke mooie bitterzoete films over het leven in plattelands en dorpsgemeenschappen heeft opgeleverd. Groteske details en ironische observaties over dorpelingen die op een bepaalde manier nog zover van het moderne leven staan, worden door de filmmaker gepresenteerd met een diepe genegenheid voor hun karakters, hun geheime liefdes, hun lang slepende conflicten en ook hun stille wanhoop om uit hun provinciaalse omgeving te ontsnappen.In een afgelegen dorpje in noordMoravië, ver weg van de rest van de wereld en haar revoluties, schommelt het leven van nietsdoen tot naar het café gaan. Na veertig jaar communisme zijn er alleen nog een half ingestorte kerk en verwaarloosde landbouwgrond over. De dorpelingen kunnen hun hulpeloosheid alleen nog met humor bestrijden en uitkijken naar de gebeurtenis van het jaar, het brandweermannenbal. Kaja, de zoon van de zelfbenoemde dorpsfilosoof, is een verlegen en simpele houthakker die een oogje heeft op Bozka, het meisje dat in de dorpskiosk werkt. Helaas heeft zij wat met Lada, de lokale dandy en Michael Jacksonimitator. Daar kan Kaja natuurlijk niet tegen op. Dan komt zijn broer onverwacht terug naar het dorp en begint het brandweerbal. De volgende ochtend zal alles anders zijn. Of toch niet?