War and Peace
Sinds hun onafhankelijkheid in 1947 hebben India en Pakistan een slepend conflict over de grensprovincie Kashmir. Twee oorlogen voerden de landen reeds en in het kielzog van Amerika's 'war on terrorism' staan beide landen opnieuw briesend tegenover elkaar. Anders dan in vorige confrontaties beschikken ze nu over atoombommen. De prachtig gefilmde documentaire War and Peace had niet op een beter moment kunnen uitkomen.Regisseur Anand Patwardhan toont de sociaalculturele context waarin deze laatste nucleaire dreiging moet worden geplaatst. Hij laat zien hoe nationalistische en religieuze oorlogsretoriek en onvoorstelbare staaltjes van volkspatriottisme uiteindelijk leiden tot het bezit van de bom. Daarnaast laat hij zien hoe die bom de gezondheid ondermijnt van de toch al achtergestelde bewoners in de gebieden waar de bom is getest of waar de radioactieve grondstoffen worden gewonnen. Een derde verhaallijn wordt gevormd door activiteiten van antikernwapenactivisten uit beide landen die elkaar regelmatig bezoeken. Het levert hartverwarmende taferelen op van vriendschap tussen de gewone mensen uit India en Pakistan. Patwardhan laat er, in deze met zwarte humor doorspekte film, geen twijfel over bestaan dat de kiem voor echte vrede ligt bij het volk. Er kan niet veel verwacht worden van de regeringsleiders, die niet tegelijkertijd product van en remedie tegen de politiek van de haat kunnen zijn.