Under the Moonlight
Een jonge Iraniër van het platteland, Seyyed Hassan, studeert aan een koranschool en zal binnenkort mullah worden. Terwijl de studenten zich klaarmaken voor de ceremonie, merkt Seyyed dat niet de juiste kleren voor de gelegenheid heeft. Seyyed koopt nieuwe kleren, maar op de terugweg wordt hij bestolen. Seyyed gaat op zoek naar de dief. Tijdens die zoektocht ontdekt de toekomstige mullah een kant van de maatschappij die hij niet kende, met uitgestoten figuren als een schrijver, een muzikant en een prostituee die in een sloppenwijk tussen de pijlers onder een snelweg wonen. Seyyed wordt er ernstig door van zijn stuk gebracht. Hij raakt bevriend met de minderbedeelden en probeert hen te helpen.De film van Reza MirKarimi is beslist geen religieuze film, maar is wel gedrenkt in spiritualiteit. Hoewel de regisseur voor het genre van de komedie koos een farce in de traditie van Buñuel of Ripstein is het duidelijk dat hij gelooft in de mensheid. Het is overigens de eerste Iraanse film die de gesloten wereld van de religieuzen als onderwerp kiest, een belangrijke gebeurtenis in de Iraanse cultuur. Reza MirKarimi maakt deel uit van de nieuwe golf Iraanse filmmakers die de realiteit vanuit een meer openlijk kritische houding benaderen.