Toter Mann
Nieuwe film van de maker van het terecht gelauwerde Die innere Sicherheit/The State I Am In die vorig jaar in Rotterdam te zien was. Ook deze film wordt met zekere hand in welhaast klassieke stijl verteld. In zeer precieze, heldere en rustige beelden roept hij een voortdurende onderhuidse spanning op. Ook de acteursregie is zonder opsmuk en staat geheel in het teken van het zo overtuigend en spannend mogelijk vertellen van het verhaal.Dat verhaal gaat over een advocaat, Thomas Richter, die op een dag in het zwembad een mooie vrouw, Leyla, ontmoet. Thomas is niet de fraaiste en de jongste, maar toch lijkt Leyla voor hem te vallen. Nadat ze één keer de nacht bij hem heeft doorgebracht, verdwijnt ze spoorloos uit zijn leven. Als Thomas een tijdje later op bezoek gaat bij een cliënt, Blum, een man die lange tijd wegens moord gevangen zat en psychiatrisch werd behandeld, ziet hij bij toeval Leyla weer. Ze werkt in de kantine van het bedrijf waar Blum in het kader van een resocialisatieprogramma te werk is gesteld. Het duurt even voordat Thomas zich realiseert dat hier geen sprake is van toeval. Als het levensgevaar tot hem doordringt heeft hij nog maar weinig tijd.Petzold plaatst zich met deze strakke moordvertelling zonder aarzelen in de grootse traditie van Alfred Hitchcock.