Starbuck - Holger Meins
Holger Meins (19511974), lid van de radicale Baader Meinhof Gruppe, stierf na een hongerstaking van 66 dagen in een Duitse gevangenis. Zijn dood is door de jaren heen op verschillende manieren geïnterpreteerd: als moord, zelfmoord, een martelarendood, een offer of simpelweg een zinloze dood. Maar ook zijn leven biedt alle ruimte voor interpretatie. Meins was, behalve terrorist, ook schilder, filmmaker en fotograaf. Vijfentwintig jaar na zijn dood geeft filmmaker Gerd Conradt zijn visie op het leven en de drijfveren van de man met wie hij van 1966 tot 1968 op de filmacademie in Berlijn heeft gezeten. Conradt, die ooit door Meins werd gevraagd zich aan te sluiten bij de RAF, wilde er achter komen wat Meins destijds heeft bewogen ondergronds te gaan. Hij sprak daarvoor met generatiegenoten en vrienden van Meins: Gretchen Dutschke, Harun Farocki, Wolfgang Petersen, Enlo Edschmidt, Peter Lilienthal, Michael Ballhaus en de Hamburgse rechercheur Alfred Klaus. Conradt komt tot de conclusie dat Meins een van die mensen is die radicaal moeten leven. 'Als ik zou weten wie God is, zou ik ook weten wie ik ben', schreef Meins als twintigjarige. Dat zijn, volgens Conradt, niet de overpeinzingen van een geboren terrorist. Al zijn er in het leven van de activist ook aanwijzingen te vinden van het tegenovergestelde, zoals een van zijn studentenfilms: Herstellung eines Molotowcocktails.