Seafood
Winter. Na een mislukte liefdesaffaire arriveert de 21jarige prostituee Xiaomei in Beidaihe, een slaapstad aan de kust. Bij het inchecken in een zo goed als leeg hotel ontmoet ze een jongeman, die kort daarna zelfmoord pleegt. Dan wordt ze lastiggevallen door een politieagent. Ze lijkt hem te dulden, tot een dramatische wending van het lot haar weer voortjaagt, richting grote stad.Het stadje Beidaihe, driehonderd kilometer van Beijing, is beroemd vanwege het feit dat sinds de jaren vijftig de leden van het Chinese Politbureau er elke zomer doorbrachten en het beleid uitstippelden voor het Volkscongres, wat dan later publiekelijk werd bezegeld. Het mysterie van al die politieke geheimen en samenzweringen in dit kustoord past goed bij het verhaal van de moeizame relatie tussen een prostituee en een corrupte agent, een mengeling van vleselijke lust, macht, uitbuiting en geestelijke vrijheid.Zhu Wen bezocht Beidaihe een paar jaar geleden als toerist tijdens het rustige winterseizoen. Geconfronteerd met de eenzame zee kwam het idee van een zelfmoord meteen in hem op en was het verhaal voor de film ter plekke klaar. Seafood is een film die zonder opsmuk de realiteit van het hedendaagse China in beeld brengt, als de pijnlijke schreeuw van een kunstenaar die de waarheid zoekt.