De afgelopen jaren koos een toenemend aantal bands en artiesten in hun videoclips voor hun eigen anonimiteit. Dit verdwijnen van het gezicht van de artiesten bood de regisseurs van de clips een grotere mate van vrijheid. Sterker nog: het stimuleerde een nauwe samenwerking tussen de artiest en de clipregisseur. Fatboy Slim bijvoorbeeld heeft bewezen een goed oog te hebben voor aanstormend talent, zoals het filmcollectief Traktor, die zonder twijfel invloedrijk zullen blijken. Anonimiteit is het handelsmerk geworden van Daft Punk. De videoclips uit hun beginperiode moesten het doen zonder hun fysieke aanwezigheid, later droegen ze speciale robotmaskers en handschoenen. Ze gingen nog een stapje verder met het creƫren van manga-animatie, vormgegeven door de legendarische veteraan Leji Matsumoto. Elke clip bij een single van hun laatste album is een aflevering van die manga, met dezelfde verhaallijn. Uiteindelijk zullen alle afleveringen gemonteerd worden tot een speelfilm.De opkomst van de 'anomieme band', gecombineerd met de animatie-videoclip culmineerde in het wereldwijde succes van de eerste animatie-band ooit: Gorillaz. Men heeft voor de bandleden een heuse levensgeschiedenis verzonnen, om de band boven het videoclipniveau uit te tillen. Men zou zelfs kunnen stellen dat Gorillaz niet meer anoniem zijn: ze bestaan in de geanimeerde werkelijkheid. Credits: Artist, song, director (supplier) Fatboy Slim: Star 69, dir: Mattias Hoene (Partizan), Weapon of Choice, dir: Spike Jonze (Satellite), Praise You, dir: Spike Jonze & Roman Coppola (Satellite), Ya Mama, dir: Traktor (Partizan), Sunset (Bird of Pray), dir: Blue Source (Sony Music), Right Here, Right Now, dir:Garth Jennings (Sony Music); Markus Nikolai (Norman Cook Remix): Bushes, dir: Matt Kirkby (Harry Nash) Daft Punk: Digital Love, dir: Leiji Matsumoto (Labels/Virgin), Aerodynamic, dir: Leiji Matsumoto (Labels/Virgin), One More Time, dir: Leiji Matsumoto (Labels/Virgin), Stronger, Faster, Better, Harder, dir: Leiji Matsumoto (Labels/Virgin); Gorillaz: Tomorrow Comes Today, dir: Pete Candeland & Jamie Hawlett (EMI/Parlophone), 19-2000, dir: Pete Candeland & Jamie Hawlett (EMI/Parlophone), Clint Eastwood, dir: Pete Candeland & Jamie Hawlett (EMI/Parlophone), Rock da House, dir: Pete Candeland & Jamie Hawlett (EMI/Parlophone). The Avalanches: Since I Left You, dir: Blue Source (Blue Source), Frontier Psychiatrist, dir: Kuntz & Maguire (Propaganda)