Een verzameling films die beschouwd mag worden als een eerbetoon aan de - voormalige - skyline van New York.New York, het archetype van de postmoderne metropool, is de eerste stad ter wereld waar het paradigma van de gemediatiseerde stedelijke ruimte werd omhelst. In de media is New York misschien wel de architectonische ruimte waaraan het meest wordt gerefeerd, waardoor je kunt spreken van een 'metropool-genre' dat sterk beïnvloed is door de architectuur van New York. Ook videoclips hebben zich overgegeven aan de onsterfelijke fascinatie van het New-York-archetype. Maar niet alleen New York. Nog meer dan film maakt de videoclipindustrie gebruik van allerlei stadstypen (van wolkenkrabbers tot afbraakpanden in achterbuurten en van chique gebouwen in het centrum tot eenheidsworsten in slaapsteden) om een verhaal te vertellen of een gevoel te creëren dat past bij het ritme van de muziek.In dit programma worden verschillende ideeën en vormen van New York onderzocht, zoals de metaforische visie van David Finchers Love is Strong van de Rolling Stones, die de stad laat zien als een soort Madurodam waar de bandleden als reuzen doorheen lopen, of de stilering van Mark Romanek in Devil's Haircut van Beck, waar het beeld van de stad zowel dynamisch en overweldigend als grafisch wordt weergegeven. Director: artist, title, (supplied by) Mark Romanek: Beck, Devil's Haircut (Anomynous); Spike Jonze: Dinosaur jr. , Feel the Pain (Satellite); Stephane Sednaoui: Bjork, Big Time Sensuality (Universal); Garth Jennings: Badly Drawn Boy, Disillusion (Anonymous); A.N. Smith: Ian Simmonds, Swinging Millie (Bermuda Shorts); Sanji: Lauryn Hill, Everything is Everything (Columbia); Pedro Romhany: Matchbox 20, If You Were Gone (?) Philippe André: Roger Sanchez, Another Chance (Sony Music); Jake Scott: Tricky ft. Ed Kowlasky, Evolution Revolution Love (Anti); H5: Alex Gopher, The Child (Partizan); Dom and Nic: David Bowie, I am Afraid of Americans (Oil Factory); Geoffrey Barish: Lenny Kravitz, Mr. Cab Driver (Virgin); Tamra Davis: Luscious Jackson, Citysong (Virgin) Mike Mills: Air, Sexy Boy (Virgin) Ludovic Houplain: Super Furry Animals, Juxtaposed (?)