Music Video Director in Focus: Michel Gondry
Michel Gondry heeft een speciaal talent voor het construeren van vreemde universums en zijn vaak op jeugdtaferelen gebaseerde vertellingen charmeerden Björk dusdanig dat zij hem vroeg haar video Human Behaviour te regisseren. Hun beroemd geworden samenwerking resulteerde in nog eens vijf Björk-videos. Daarna kreeg Gondry opdrachten van o.a. Massive Attack, Rolling Stones, Chemical Brothers en Radiohead. Hij maakte ook vele reclamefilms voor Gap, Smirnoff, Air France, Nike, Coca Cola en Adidas.In Human Behaviour combineert Gondry animatie met achtergrondprojectie en creëert hij een droomachtige verhaal dat typerend is voor de rest van zijn oeuvre. Met zijn videoclips en commercials manifesteert Gondry zichzelf als een ware pionier en zal hij de mediageschiedenis ingaan als een zeer invloedrijk regisseur. De videoclip die hij maakte voor IAM (Je danse le Mia) was de eerste die de 'morphing'-techniek gebruikte, en zijn video Like a Rolling Stone voor de Rolling Stones was de eerste die de techniek van het zogenaamde bevroren moment onder de knie had, een techniek die wereldwijde bekendheid kreeg met The Matrix. Michel Gondry regisseerde onlangs zijn eerste speelfilm, Human Nature, die werd vertoond op het filmfestival van Cannes. credits Artist, title (supplied by) Cibo Matto, Sugar Water (Partizan) Bjork, Bachelorette (Partizan) Polaroid, Resignation (Partizan) Massive Attack, Protection (Partizan) Levis, Storm (Partizan) Bjork, Yoga (Partizan) Lucas Off, Lucas With the Lid (Partizan) Levis, Drugstore (Partizan) Bjork, Human Behaviour (Partizan) Rolling Stones, Like a Rolling Stone (Partizan) Daft Punk, Around the World (Partizan) Smirnoff, Smarienberg (Partizan) Bjork, Hyper Ballad (Partizan) Chemical Brothers, Let Forever be (Partizan) J.F. Cohen, La tour de Pise (Partizan) Lancia, Y10 (Partizan) Bjork, Isobel (Partizan) Beck, Deadweight (Partizan) Levis, Mermaids (Partizan) AMD, Flatzone (Partizan) Bjork, Army of Me (Partizan) Radiohead, Knives Out (Partizan)