Le pornographe
Koel en ingehouden gedraaide en gespeelde vertelling over een altijd heet hangijzer, het pornografische filmen. De film gaat over de voormalige pornofilmer Jacques Laurent, die in de jaren zeventig een gevierd, gewetensvol en artistiek pornofilmer was, een soort auteur van de erotische cinema. Toen zijn zoon ontdekte wat zijn vader voor beroep had hij was daar altijd over voorgelogen liep hij van huis weg en weigerde ieder contact met zijn vader. Laurent maakte daarop een eind aan zijn carrière. Vele jaren later ziet hij zich door financiële problemen gedwongen het oude métier weer op te nemen. Dat beroep is echter drastisch veranderd. Voor een legendarische, immer originele filmer als Laurent is geen plaats meer.De rol van de denkende pornofilmer wordt gespeeld door JeanPierre Léaud, een mythische figuur in de Franse filmgeschiedenis die model staat voor de beweging der filmbewegingen: de Nouvelle Vague. De film van Bonello gaat niet alleen over de verandering in het maken van porno, maar ook over de steeds kwetsbaarder positie van de artistieke cinema. Bonello haakt direct in op de discussie die is ontstaan door de films van onder anderen Catherine Breillat (bij wie ook de expliciete seks de kunstfilm binnendrong), maar is tevens algemener en spreekt zich uit over de veranderingen in de (film)cultuur.