Le cas Pinochet
In september 1998 bezoekt de Chileense senator voor het leven en dictator in ruste Augusto Pinochet Londen. Pijn in de rug brengt hem naar het ziekenhuis. Amper uit de narcose ontwaakt, arresteert Scotland Yard hem op verdenking van overtreding van de VNconventie aangaande marteling, terreur en genocide.Sinds 1973, het jaar van Pinochets bloedige coup tegen president Salvador Allende, hebben Chileense burgers duizenden dossiers verzameld over willekeurige arrestaties, martelingen, verdwijningen en executies. Dat archiveren heeft evenwel geen enkele vrijlating van gevangenen opgeleverd, geen enkele veroordeling van moordenaars, en het heeft evenmin geholpen één enkel 'vermist' persoon terug te vinden. Ook niet toen de dictatuur in 1989 ophield te bestaan en de Chileense rechtbanken formeel weer onafhankelijk werden.In Le cas Pinochet volgt Patricio Guzmán de verwikkelingen na Pinochets arrestatie. De vraag of door een veroordeling van Pinochet gerechtigheid zal geschieden, geeft de film de dynamiek van een juridische thriller. Guzmán verweeft in de voortgang van het juridische gevecht enkele bloedstollende getuigenissen van slachtoffers van de terreur, voor wie de zaak Pinochet erkenning van hun leed betekent en een begin vormt van het herwinnen van hun eigenwaarde.