Ik wil het niet zien, maar het moet
Een bijzonder vormgegeven poëtischessayistische film over schilder en graficus Co Westerik. Westerik is een van de meest gewaardeerde en best verkopende kunstenaars in Nederland. Hij werkt in een minutieuze realistische stijl aan doeken die ambachtelijk en langzaam tot stand komen. Ook de daaruit voortvloeiende kleine productie maakt zijn schilderijen bijzonder en gewild. Maar over de marktwaarde gaat deze film niet.Jan Wouter van Reijen keert zich met zijn film nadrukkelijk tegen het traditionele genre van het documentaire kunstenaarsportret. Hij zocht een andere manier om de beweegredenen, thema's en emoties die hij achter de schilderijen vermoedt, te voorschijn te halen. Hij besloot om in de eerste plaats de werken zorgvuldig in beeld te brengen en ze voor zichzelf te laten spreken. Hij wilde niet afgaan op het verbale commentaar van de kunstenaar zelf en al helemaal niet op deskundigen die met hun wollige kunsthistorische geheimtaal het zicht op het concrete werk ontnemen. Om zijn bevindingen over te brengen zet hij daarentegen muziek in (van een pianokwintet) en bezoekt hij een vijftal dichters die in hun taal proberen weer te geven waarom de wereld van Westerik zo boeit en ontroert.Van Reijen maakte twintig jaar geleden ook al eens een film over Westerik, wat nog eens aangeeft dat hij niet over één nacht ijs is gegaan.