Hi, Tereska
Hi, Tereska speelt zich af in een buitenwijk van een anonieme Poolse stad. Het decor van kale betonnen huizen, die een afstandelijke omgang tussen de mensen lijken te veroorzaken, weerspiegelen de grijze somberheid van het drama. Tereska, de vijftienjarige hoofdpersoon, komt uit een gemiddelde Poolse familie: een vader die van een borrel houdt en een moeder die haar redding zoekt in de kerk. De sfeer thuis is allesbehalve warm en hartelijk. Tereska droomt ervan modeontwerpster te worden en begint een opleiding tot naaister. Op school leert ze een nieuwe vriendin kennen, die haar introduceert in een wereld van roken, drinken, stelen en handtastelijke vriendjes. Tereska wordt er alleen maar geslotener en onverschilliger door. Maar ze heeft ook een vriend: Edek, de gehandicapte portier van de fabriek waarin haar moeder werkt. In ruil voor een zoen laat de eenzame Edek haar 'trucjes' op zijn ongevoelige benen doen (een peuk uitmaken, slaan). Edek is een van de weinigen die dicht bij Tereska staat.Geïnspireerd door nieuwsartikelen over jeugdige moordenaars, heeft Robert Glinski een indringend portret gemaakt van de Poolse 'generatie X': een generatie zonder wortels, zonder waarden en zonder enige toekomst. In zijn film probeert hij psychologisch inzicht te krijgen in de daden van zijn personages. De meesten van hen worden gespeeld door nietprofessionele acteurs; Glinski laat ze ook hun eigen (platte) taal spreken.