Here to Where
Een jonge en ambitieuze Amerikaanse regisseur wil een fictiefilm maken over de ware geschiedenis van Merhan Karimi Nasseri, alias Sir Alfred, een Iraanse vluchteling die al twaalf jaar vastzit op vliegveld Charles de Gaulle. We zien de regisseur pogingen ondernemen om de in zichzelf gekeerde vluchteling bij het project te betrekken, en we zien hem repeteren met andere Iraanse vluchtelingen in Parijs, van wie ééntje Abbas een psychiater moet spelen. De regisseur is verder druk bezig met het ritselen van een gratis helikoptershot voor zijn film. Maar als Abbas vertrekt en Sir Alfred niet echt wil meewerken, stort het hele project in.Here to Where is duidelijk geïnspireerd op het werk van Abbas Kiarostami. In een dubbelzinnig spel met documentaire en fictie zet Luchford de bekende, maar uitstekend neergezette rol van de ongevoelige onafhankelijke regisseur tegenover de geheimzinnige vluchteling, die zichzelf speelt maar daar niet echt zin in heeft. Luchford gebruikt dit contrast tussen werkelijkheid en film de hele film door uitstekend en weet de sfeer van de even uitzichtloze als dynamische plek die een vliegtuigterminal is, prachtig te visualiseren. Vormgegeven in intense, spookachtige beelden en gedragen door fraaie acteerprestaties, levert de film een fantasierijke bewerking van een origineel en belangwekkend onderwerp.