Gathering Place
Deze vroege Igloolik Isuma-productie vertoont reeds de kenmerken van de latere films. Met grote nauwgezetheid reconstrueerden Kunuk en zijn team een nederzetting ergens tussen de jaren veertig en vijftig. In deze periode hadden de autochtonen reeds contact met walvisjagers en missionarissen, maar het was nog steeds een tijd van nomadisch leven.Kunuk schreef het verhaal uit, maar liet zijn acteurs de dialogen improviseren. Zijn camera brengt je als een bezoeker het dagelijkse bestaan van een gemeenschap binnen. Kunuk sleept je als het ware door het oog van de lens mee in een universum waarin de tijd vervaagt, heden en verleden samenvloeien. Het bouwen van een gemeenschapsiglo, dansen, musiceren, simpelweg verhalen vertellen en kleine familieperikelen krijgen daardoor een andere dimensie. De waarde die hij hecht aan het kleine en de eenvoud zorgen voor een ontroerende schoonheid.