Flower Island
Flower Island, een Koreaanse roadmovie naar een mythisch eiland, is een typisch voorbeeld van de vitaliteit en vernieuwingsdrang van de hedendaagse (Zuid)Koreaanse cinema. Regisseur Song Il Gon viel twee jaar geleden in Cannes al op met zijn prachtig gestileerde en aangrijpende korte film The Picnic, over een gezin op de rand van collectieve zelfmoord (in 2000 in Rotterdam vertoond). In zijn speelfilmdebuut, dat in Venetië in première ging, is die impact gebleven, maar is de stijl radicaal anders. Er werd gekozen voor een digitale camera, wat resulteerde in directe, geïmproviseerde en schetsmatige opnamen, waarbij de montagefase doorslaggevend was voor de aanblik van de film. Er wordt fantastisch geacteerd en Song slaagt er wonderwel in de film de beklemming en spanningsboog mee te geven die het onderwerp verdient.Op een winterdag ontmoeten drie jonge vrouwen elkaar: een zestienjarig meisje dat op een openbaar toilet haar baby aborteert, een zangeres met keelkanker en een prostituee die uit het vak stapt. Een van hen stelt voor naar het Bloemeneiland te gaan, een plek waar alle pijn en verdriet zal verdwijnen. Onderweg maken ze allerlei onverwachte dingen mee en beginnen ze te beseffen dat de reis zelf, en hun onderlinge solidariteit, hun innerlijke wonden kan helen.