In 1994 kondigde een van Canada's meest gerespecteerde Inuit-ouderen - de 95-jarige Noah Piugatuk - aan, dat hij nog een keer de bultrugwalvis wilde proeven voordat hij doodging. Piugatuks schoonzoon wilde de wens van de oudere eren, en ving in september 1994 illegaal een walvis nabij Igloolik. Enkele maanden later werden de walvisjagers aangeklaagd en moesten ze terecht staan. In juni 1996 liet de regering alle aanklachten vallen tegen de jagers. Augustus 1996 verzamelden Inuit-jagers uit heel het Noordpoolgebied in de Baai van Repulse om de eerste legale bultrugwalvis sinds meer dan veertig jaar te vangen. Arviq! geeft een overzicht van de geschiedenis van de bultrugwalvis op de Noordpool tot aan deze eerste legale jacht in 1996.