Virgin Stripped Bare by Her Bachelors
Voor een fascinerende film over de haken en ogen van het moderne relatieleven ben je bij meester-verhalenverteller Hong Sang-Soo aan het goede adres. Als geen ander weet de regisseur van The Day a Pig Fell Into the Well (in 1997 in Rotterdam vertoond) en The Power of Kangwon Province een beeld te geven van het zelfgesponnen web van illusies waarin geliefden verstrikt kunnen raken. Zijn derde speelfilm is een bitterzoete lofzang op modern baltsgedrag en vertelt het verhaal van de sympathieke Soo-Jung, een vierentwintigjarige videoproductieassistente. De film speelt zich af op de dag dat zij haar maagdelijkheid wil verliezen aan vriend Jae-Hoon, een galeriehouder. De film beslaat vijf episodes. In episode een, drie en vijf volgen we het paarlustige stel op de grote dag: Jae-Hoon zit te popelen op een hotelkamer in Seoul, Soo-Jung besluit na lang dralen naar hem toe te gaan, maar strandt in een tram met pech. In de langere episoden twee en vier schetst Hong het begin en het verdere verloop van hun relatie, respectievelijk vanuit zijn en haar standpunt. Zo ongeveer het enige waarover de twee het eens blijken te zijn is dat ze aan elkaar zijn voorgesteld door Soo-Jungs smachtende - maar getrouwde - baas Young-Soo. In een spel van tegenstrijdige herinneringen en indrukken creëert Hong een kubistische variant op de romantische komedie. (Tony Rayns)