The Glass System
Voornamelijk een portret van Calcutta, maar uit de film kan ook een persoonlijk idee van het 'verloren' New York afgeleid worden - 'een plaats die alleen in een droom bestaat, waar het leven zowel gecompliceerd als vluchtig is.' De titel is afkomstig uit een persoonlijke anekdote, maar roept associaties op met 'The Large Glass' van Duchamp, in die zin dat hij de complexiteiten illustreert van concurrerende of ongeziene blikken terwijl ze terugketsen, op elkaar gelegd en gecomprimeerd worden op een doorzichtige, fotochemische of temporele plaat. Net als bij Walter Ruttman (Berlin - Symfonie einer Grossstadt) and Fritz Lang (m) vertegenwoordigen de spiegelende etalageruit en de artikelen daarachter de convergentie van onbewuste begeerte, schimmenspel en kapitaal. Met een inzicht dat zowel moedig is als respectvol en afstandelijk (aangrijpend in zijn soberheid) verkent LaPore tevens een paar onafwendbare ontwikkelingen van jonge meisjes binnen deze Indiase stadsmaatschappij en hun kwetsbaarheid, evenwichtigheid, talent en gevaar. (MM)