The Chateau
'Iedereen kent zijn duistere passies, sensualiteit en seksualiteit, iedereen heeft een donkere kant. Deze normale menselijke eigenschappen vormen een goudmijn voor kunstenaars.' Aldus Jesse Peretz over zijn eerste speelfilm, First Love, Last Rites, winnaar van de Fipresci-prijs in Rotterdam in 1998. Hoewel Peretz met The Chateau een geheel andere film aflevert, blijkt hij wederom een succesvolle hand van delven te hebben.Decor is een door achterstallig onderhoud geplaagd kasteel op het Franse platteland. De Amerikaanse broers Graham en Allen (a.k.a. Rex) Granville hebben te horen gekregen dat ze het pand geërfd hebben. Bij aankomst blijkt de communicatie met het inwonende Franse personeel moeizaam te verlopen. Niet alleen door de taalbarrière, maar ook vanwege de botsende belangen: de broers zien zich genoodzaakt het kasteel in de verkoop te doen. De hele situatie - met uiteraard een verrassende ontknoping - is aanleiding tot een aanschakeling van vaak hilarische scènes, waarin de raak gekozen cast alle ruimte krijgt om te schitteren. Zoals in de scène waarin Paul Rudd (Clueless, The Cider House Rules) het personeel in een speech die hij heeft samengesteld aan de hand van het zakwoordenboekje informeert over de verkoop van het kasteel.The Chateau is een onweerstaanbaar humoristische en originele film, met veel liefde, zichtbaar plezier en een beperkt budget gemaakt. Het getuigt van Peretz' vakmanschap dat dat laatste er geen enkel moment aan af te zien is.