Tanjang Priok/Jakarta
Garin Nugroho wil in zijn bijdrage het historische belang van de nieuwe en de oude haven van Jakarta laten zien. In de havenwijken Keroncong Tugu (de oude wijk) en Tanjung Priok (de huidige havenwijk) zijn multiculturele gemeenschappen ontstaan die de samenleving van Jakarta hebben opengesteld richting Europa en Azië. Nugroho laat via archiefmateriaal zien dat bijvoorbeeld de erfenis van de Portugezen, die voor de Nederlanders het huidige Indonesië exploiteerden, nog steeds zichtbaar is in het bestaan van een Portugese gemeenschap met een eigen muziekcultuur. De ontwikkelingen van de havens zijn van belang voor de toekomst, maar hun geschiedenis bevat ook droevige verhalen. Nugroho wijst er bijvoorbeeld op dat menige oorlog is begonnen om de controle over een havenstad. (GjZ) Garin Nugroho: zie A Poet.