Sous le sable
François Ozon heeft de provocerende speelsheid en de extraverte spotzucht van Sitcom en Les amants criminels even gelaten voor wat ze zijn en bewijst met Onder het zand dat zijn faam als een van de grootste talenten van de laatste jaren volledig terecht is. Zijn enorme tempo van filmmaken staat de kwaliteit ervan geenszins in de weg: Onder het zand, een diep doorvoelde, subtiele film over de pijn van het verliezen van een geliefde, is zijn meest volwassen werk tot nu toe.De al jaren gelukkig getrouwde Marie (Charlotte Rampling) en Jean (Bruno Cremer) zijn op vakantie in West-Frankrijk. Traditiegetrouw brengen ze hun vakantie door in een huisje aan de kust. Als haar man is gaan zwemmen en Marie na een kort middagslaapje wakker wordt, ontdekt ze dat haar man niet is teruggekomen. Ondanks intensieve zoektochten van de strandwachten wordt hij niet gevonden. Is hij verdronken, of zonder een woord vertrokken? Maanden na Jeans verdwijning is Marie terug in Parijs. Ze houdt zich sterk, maar leeft teruggetrokken. Vrienden proberen haar weer aan de man te brengen, maar Marie is ervan overtuigd dat Jean niet dood is en dat hij zal terugkomen. Zelfs wanneer er een lichaam wordt gevonden dat voldoet aan Jeans beschrijving, wil Marie niet geloven dat hij het is. Pas wanneer ze na verloop van tijd een relatie krijgt met een charmante uitgever, en zichzelf en haar seksualiteit hervindt, lijkt Jean een beetje op de achtergrond van haar leven te raken.