Sonic Fragments ging vorig jaar op het festival in première en maakte vervolgens een succesvolle tournee langs internationale film- en andersoortige festivals. De remix van zeven films van uit zeven verschillende disciplines afkomstige kunstenaars over elektronische muziek krijgt dit jaar een vervolg in Sonic Genetics en vormt daarmee een nieuw onderdeel van het Sonic-project. Twee van de oorspronkelijke regisseurs, Ian Kerkhof en Frank Scheffer, worden deze keer bijgestaan door vj Philipp Virus en de kunstenaars Mertzbow, Alec Empire en Mukaiyama Tomoko. Sonic Genetics is een dynamische audiovisuele verzameling transformaties van en een selectie uit bestaand materiaal, in dit geval Sonic Fragments, met toevoeging van verrassend nieuw materiaal.