Ofelia lontana
Geïmproviseerde hedendaagse interpretatie van Shakespeares Hamlet. Veel scènes zijn op straat gedraaid, waarbij de acteurs zich door het nietsvermoedende publiek bewegen.Ophelia (gespeeld door De Bernardi's dochter Giulietta) wendt zich tot Hamlet en praat tegen hem, maar in werkelijkheid is hij niet aanwezig. Er is een leegte tussen hen. Ze praat in zichzelf terwijl ze bepaalde herinneringen uit haar levensgeschiedenis ophaalt en plaatsen bezoekt die in dat leven een rol hebben gespeeld. En Hamlet? Die beleeft zijn waanzin in zijn vervallen paleis dat is omgevormd tot een modern appartementengebouw. Bij hem is Gertrude, de koningin-moeder, die voor zichzelf een soort waardigheid probeert te behouden, maar het lot heeft haar op een verschrikkelijke manier veranderd.De Bernardi heeft zijn eigen Hamlet-versie gemaakt en zich daarbij zeer veel vrijheiden veroorloofd. Hij heeft Ophelia tot de centrale figuur van zijn vertelling gemaakt, een Ophelia die haar puberteit tot het uiterste heeft gerekt om niet volwassen te hoeven worden. Hamlet is teruggevallen tot de staat van een kleine jongen met meisjesachtige trekken. Gertrude is een gescheiden vrouw en een koningin zonder kroon. De Bernardi pendelt in zijn interpretatie heen en weer tussen theater en film: hij bewerkt het toneelstuk op een filmische manier, maar gebruikt anderzijds ook theatrale effecten: een combinatie van uitersten die de film zowel theatrale als documentaire trekken geeft.