My Brother Tom
My Brother Tom is het speelfilmdebuut van Rotheroe, die als documentaireregisseur al diverse malen in de prijzen gevallen is. Aangesproken door de kracht en tederheid van het liefdesverhaal dat hem werd voorgelegd, en gefascineerd door de extremiteiten en obsessies erin, heeft hij dit project opgepakt. Het is het verhaal van twee tieners, Tom en Jessica. Als ze elkaar ontmoeten raakt Jessica zowel verontrust als geïntrigeerd door Toms duistere natuur. De bossen zijn zijn heiligdom; hij houdt zich daar schuil voor de ellende en benauwdheid thuis. Hij en Jessica vormen een krachtig verbond, waarin geen compromis mogelijk is maar dat uiteindelijk hun ondergang wordt. De tragiek van een verbond dat geen stand kan houden omdat de een kan veranderen en de ander niet.Rotheroe wilde de intensiteit en intimiteit van de relatie tussen Tom en Jessica zo dicht mogelijk benaderen in de stijl van zijn film: rauw, emotioneel en confronterend. Het is een film, zo vond hij, die alleen in close-ups gefilmd kon worden: de camera moest deel uitmaken van de handeling, dicht op de huid van de personages. Daarom werd gekozen voor de flexibiliteit van een digitale handcamera (bediend door Robby Müller, de Nederlandse rot in het vak die eerder werkte met Wim Wenders en Lars von Trier), wat het mogelijk maakte te improviseren en scènes in hun geheel op te nemen, waardoor de acteurs een optimale bewegingsvrijheid werd gegund.