Mechanism
Mechanism is een politieke parabel waarin twee mensen tegen wil en dank in een poel van geweld worden meegezogen. Het 'mechanisme' verwijst naar de kosmische draaikolk van chaos die als een zelfsturende machine door de tijd raast en alles op zijn pad meesleurt.In Milosavljevic' tweede film bevindt het Joegoslavische volk zich in een soort niemandsland, waar een leven niets meer waard is en ethiek een vergeten begrip. Ook onschuldigen met goede bedoelingen die zich verre willen houden van geweld en chaos, ontsnappen er niet aan. De film speelt zich af gedurende één winterdag, ver weg van de stedelijke chaos. Mak is taxichauffeur in de buurt van een afgelegen treinstation ergens in de provincie. Veel passagiers zijn er niet, maar dat biedt hem de gelegenheid om zijn oorlogservaringen te verwerken. Langzaamaan krijgt het leven weer kleur. Zeker als Snezana in het dorp arriveert, die na zes jaren van wachten eindelijk kan beginnen aan haar eerste baan als lerares. Ook zij is vervuld van hoop en vertrouwen. Als Mak en Snezana het derde personage ontmoeten, iemand met beduidend minder goede bedoelingen, ontwikkelt de film zich van een soort road-movie tot een gewelddadige psycho-thriller. Wat volgt is een keiharde confrontatie tussen goed en kwaad, tussen hen die geloven in het leven en hen die het trachten te vernietigen. Op een radicale, nietsontziende manier wordt hier het cynisme van zinloos geweld verbeeld.