Wanneer een regisseur op zoek gaat naar een antwoord op de vraag wat liefde is, liggen banaliteiten op de loer. En als het verhaal draait rond de verhouding tussen een prostituee en een werkloze nietsnut, lijken clichés onvermijdelijk. L'amour, l'argent, l'amour omzeilt deze valkuilen echter met veel inventiviteit. Meer dan een speelfilm, werd de film een soort experimentele road-movie waar in de poëzie van de beelden onbeschrijflijke gevoelens besloten liggen.Gröning koos voor twee relatief onbekende acteurs, Sabine Timoteo en Florian Stetter, die het jonge hoertje Marie en de impulsieve vrijbuiter David spelen. Marie en David ontmoeten elkaar op straat en worden verliefd. Samen met hond Kurt trekken ze er in een oude auto op uit, op zoek naar het ware geluk. Onderweg wordt hun liefde op alle mogelijke manieren op de proef gesteld.L'amour, l'argent, l'amour is een eigentijds sprookje over ware liefde die alles overwint: kou, honger, armoede en geweld. Het sprookjesachtige karakter wordt versterkt door de experimentele beelden en de geluidsband: in minutenlange scènes waarin landschappen aan het oog voorbijtrekken is er de ruimte om complete muziekstukken te laten horen. Op andere momenten laat Gröning het geluid juist weer totaal achterwege en krijgt het beeld de volledige aandacht. Sabine Timoteo won voor haar vertolking van Marie de bronzen luipaard voor beste actrice op het filmfestival van Locarno.