Keep the Timbila Playing
Een film over een monumentale muzikant: de zesenzestigjarige Venancio Mbande. Hij is componist, dichter, maker van de instrumenten, performer en leider van timbila-orkesten. De timbala is een groot soort Afrikaanse xylofoon, die vrijwel alleen in Chopiland, een provincie in zuidelijk Mozambique, bespeeld wordt. De zeer complexe muziek kent een eeuwenoude traditie. De eerste beschrijving, van een Portugese missionaris, dateert uit 1562. In 1991 werd Venancio door de 'Percussion Group The Hague' uitgenodigd om naar Nederland te komen om hier les te geven en een CD met hen op te nemen. Hij kwam voor een periode van drie maanden en liet daarna in Den Haag het enige buiten-Afrikaanse timbila-orkest achter. In augustus 1999 gingen de Nederlandse muzikanten naar Mozambique om opnieuw les te krijgen van de meester en om met hem en andere Chopi-muzikanten op het 'Msaho' te spelen, het jaarlijkse timbila-festival in the middle of nowhere.Venancio heeft bijna vijftig jaar in de goud- en platinamijnen in Zuid-Afrika gewerkt. In de jaren tachtig, toen de burgeroorlog in Mozambique op zijn hoogtepunt was en uitvoeringen met de enorme timbila praktisch onmogelijk waren, hielden Venancio en zijn mijn-orkest de timbila-muziek in Zuid-Afrika, in ballingschap, in leven.