In the Shadows of the City
De twaalfjarige Rami woont op een kleine boerderij in Zuid-Libanon. Als de gewelddadigheden daar toenemen, moeten hij en zijn familie het gebied verlaten. Hij komt terecht in Beiroet, waar hij werkt in een café, onderwijl dromend van een toekomst als kunstenaar. Dan breekt de burgeroorlog uit. Een vriend van hem wordt vermoord in het café. Een andere vriend, Yasmin, verlaat de buurt. Als Rami samen met zijn vader wordt ontvoerd, weet hij te ontsnappen en sluit hij zich aan bij de strijders. Dan ontmoet hij Siham, een vrouw die vastbesloten is haar verdwenen echtgenoot terug te vinden. Door haar begint Rami zijn toewijding aan de oorlog in twijfel te trekken.In the Shadows of the City geeft een beeld van de oorlog in Libanon door de ogen van een twaalfjarig kind. Daarnaast werpt de film licht op de ruim zeventienduizend ontvoeringen die tijdens de oorlog hebben plaatsgevonden. Het is de eerste speelfilm van Jean Chamoun, die zijn verleden als documentairemaker allerminst verloochent. Hij maakte gebruik van zowel amateurs als professionele acteurs en van eigen archiefmateriaal, gefilmd in 1975, 1992 en na de oorlog. Chamoun maakte niet alleen een schokkend document van de oorlog, maar vestigt er vooral de aandacht op dat de verantwoordelijken nog steeds vrij rondlopen. Een zorgvuldig gemaakte film, met grappige en ontroerende momenten, waarin hoop wordt geput uit de kracht en liefde van gewone mensen.