In Shanghai
Een zeer persoonlijk portret door de Tiger Award winnaar van vorig jaar, Lou Ye, van zijn eigen stad Shanghai. Na een liefkozende blik op het fraaie licht op de rug van een slapende vrouw, trekt hij met zijn videocamera de stad in. Een stad die momenteel aan grote veranderingen onderhevig is door de economische openheid naar het westen, maar waar het verleden nog voelbaar en zichtbaar aanwezig is. Het zicht op de ondergaande zon achter een mooie tempel wordt weggenomen door een woud aan telefoonkabels - maar het nieuwe kabellandschap heeft ook zo zijn eigen schoonheid. Lou Ye toont ons in bondig bestek een stad met grote contrasten: nieuwe rijken showen hun onbetaalbare bruidskleding in het park, anderen zoeken tussen het afval naar oude kranten om te gebruiken als toiletpapier. Velen kijken wantrouwend naar de man met de camera; niet alleen de man die op de rand van een boot in het openbaar zijn behoefte doet, ook de mannen met leren jacks die 's nachts door de straten schuimen en ervoor zorgen dat dit dagboek een einde krijgt als een actiefilm. Het is blijkbaar niet zonder risico om een videodagboek te draaien aan de zelfkant van een havenstad. (GjZ) Lou Ye (1965, Shanghai) studeerde filmregie in Peking. Hij werkte als producer en assistent-regisseur aan verschillende producties mee en maakte diverse korte films. In 1994 maakte hij zijn eerste lange film, Weekend Lover. Vorig jaar won hij met Suzhou River een Tiger Award in Rotterdam.