Happy Man
Happy Man is de eerste grote speelfilm van Malgorzata Szumowska. De 27-jarige regisseuse studeerde aan de filmschool van Lódz, waar haar film Silence op de lijst van veertien beste films ooit op school gemaakt kwam. Ze kreeg les van de vorig jaar overleden legendarische Wojciech Has, aan wie ze in haar films duidelijk schatplichtig is. Met haar voorkeur voor intense kleuren en traditionele kadrering keert Szumowska terug naar de klassieke Poolse cinema van de jaren zeventig. De van oorsprong documentaire filmmaakster doet in haar film geen concessies aan de veramerikaniseerde smaak van het grote publiek. Ze gebruikt opvallend langdurige shots, waarin weinig wordt gesproken, om de kijker zo de ruimte te geven voor overpeinzingen. Een dertigjarige man leeft in een vervallen buurt in een grote stad. Ondanks zijn universitaire graad heeft hij geen werk. Af en toe verdient hij iets door te schrijven voor een roddelblad. Met zijn moeder bewoont hij een klein appartementje. Zijn moeder maakt zich zorgen. Ze wil dat haar zoon een normaal leven leidt, dat hij uitgaat, iemand ontmoet en trouwt. De situatie wordt nog hopelozer als de moeder ernstig ziek wordt. De zoon kan de situatie nauwelijks aan. Dan verschijnt er nog een vrouw in zijn leven.Happy Man is een film over gewone mensen die worstelen om te overleven en moeite hebben om in de snel veranderende samenleving een plek te vinden. Het is tevens een film over de harde kant van de liefde, de kant die opoffering en moed vereist.