England!
Engeland is in deze film een utopisch eiland dat nooit zal worden bereikt. Al in zijn jeugd, in het aan de Zwarte Zee gelegen Sebastopol, droomde Valeri ervan om met zijn vriendje Victor de grote oversteek te maken. Niet naar de Nieuwe Wereld, waarover de meeste emigranten dromen, maar naar het oude Engeland. Valeri en Victor blijven vrienden voor het leven, maar nadat ze allebei als soldaat rampenhulp in Tsjernobyl hebben moeten verlenen, verliezen ze elkaar uit het oog. Een laatste teken van leven van Victor kwam uit Berlijn. Als Valeri van zijn arts hoort dat hij ongeneeslijk ziek is als gevolg van de nucleaire straling, besluit hij Victor te gaan zoeken om samen hun oude droom te realiseren. In Berlijn zwerft de steeds zieker wordende Valeri door de immigrantenmilieus waar ook een overvloed aan ongerealiseerde dromen huist. Het duurt lang voordat Valeri het wil toegeven, maar uiteindelijk moet hij erkennen dat Victor al eerder aan dezelfde ziekte is overleden. Ze hebben te lang gewacht om de tocht naar het land van Thomas Moore te maken. Een nieuwe vriend, een Russische schilder die de woning van Victor heeft betrokken, helpt hem ten slotte toch nog om zijn laatste reis over het water te maken. De ontroerende slotscène speelt zich af op het strand van Calais. Debutant Von Borries maakte een gevoelige en actuele film over de dromen van emigranten. (GjZ)