Daughters of the Sun
In haar debuutfilm over het bittere lot van Iraanse vrouwen op het platteland, behandelt Shahriar op dappere wijze een controversieel onderwerp. Tot voor kort was het voor Iraanse acteurs nog streng verboden om zich te kleden als de andere sexe en vrouwen dienen nog steeds hun haar te bedekken. In Daughters of the Sun zien we echter een meisje dat zich verkleedt als jongen, uiteraard zonder hoofddoek, en bovendien wordt een ander meisje verliefd op haar.Lokken van Amangols mooie lange zwarte haar vallen op de grond en worden weggeblazen door de wind. Haar vader scheert haar hoofd kaal, om haar op een jongen te laten lijken. Als oudste van zes dochters in een arm boerengezin wordt Amangol naar een afgelegen dorpje gestuurd, waar ze kan gaan werken als tapijtwever. Gekleed in jongenskleren eet, slaapt en werkt 'Aman' in de kleine werkplaats. Ze moet weven totdat ze er uitgeput bij neer valt, en wordt 's nachts door de wrede tapijthandelaar opgesloten. Toch doet ze erg haar best, want ze denkt dat haar loon naar haar familie wordt gestuurd. Amangol blijft erg op zichzelf, niemand mag er achterkomen dat ze een meisje is. Ze moet echter steeds harder werken en krijgt zware straffen, waardoor ze haar jongensrol steeds moeilijker kan volhouden. Wanneer een ander meisje uit de werkplaats verliefd op haar wordt, wordt de situatie steeds moeilijker.Op het filmfestival in Montréal won Daughters of the Sun de prijs voor de beste debuutfilm.