Before Night Falls
Deze uitbundige film van de ervaren beeldend kunstenaar en nog jonge filmmaker Julian Schnabel laat een kant van de havenstad Havana zien die niet eerder zo kleurrijk op film is vastgelegd. Voor een Cubaanse filmmaker zou het vanwege de politieke omstandigheden sowieso onmogelijk zijn geweest een dergelijke film te maken (want laat direct duidelijk zijn dat Schnabel hier tevens een politiek pleidooi houdt tegen de repressie van - homoseksuele - kunstenaars onder Castro), maar weinig filmmakers hebben de visuele kracht en de onbekommerde omgang met het medium film die deze tweede speelfilm van Schnabel zo sterk en bijzonder maakt.De stad die Schnabel hier portretteert is de stad van de homoseksuele schrijver Reinaldo Arenas (groots gespeeld door Javier Bardem). Zijn levensverhaal levert de vertellende leidraad door het bonte, verboden en verborgen leven van artistieke homo's en travestieten in Havana. Arenas' levensverhaal is tevens een verhaal over exil: de gedwongen emigratie omdat het ondanks alles geliefde vaderland (het land van de taal van de schrijver) zijn manier van leven niet toestaat. Arenas groeide op in de geest van de revolutie en kreeg prijzen voor zijn eerste publicaties, maar in 1973 werd hij gearresteerd en zijn werk werd verboden. In 1980 verliet hij met vele andere homoseksuelen het land.Havana als havenstad is elders in dit programma de locatie waar de Oostenrijkse documentairemakers Gabriele Hochleitner en Michael Pilz hun Waterfront Video Diary draaide. (GjZ)