Bangkok Dangerous
Dachten we net dat we er vanaf waren, maken twee Chinese debutanten ineens een film die het subgenre van de huurmoordenaarfilm nieuw leven inblaast. De broertjes Pang zijn kleine jongens binnen de filmindustrie. Oxide werkt in Bangkok en Danny in Hongkong. Oxide heeft al eens een film geregisseerd, maar dit is de eerste keer dat ze samenwerken. Prompt hebben de gebroeders Wachowski er op het gebied van computer generated images twee geduchte concurrenten bij.Hoofdpersoon is een doofstomme huurmoordenaar die in Bangkok opereert (een van zijn klussen lijkt sterk op een aanslag die een paar jaren geleden in werkelijkheid is gepleegd). In amateurvideobeelden vertelt de film hoe hij zijn gehoor is kwijtgeraakt. Tussen de bedrijven door probeert hij het aan te leggen met het meisje van de drogist waar hij zijn pijnstillers haalt, maar als zij hoort wat hij voor de kost doet, haakt ze af. Hoe het met hem afloopt is voorspelbaar, maar de regisseurs weten er toch een pakkend en grotendeels woordloos drama vol visuele hoogstandjes van te maken. Twee scènes verdienen zonder meer een plekje in de eregalerij van het subgenre: de scène in de metro van Hongkong en die in het restaurant in Bangkok waar de huurmoordenaar gezelschap krijgt van de geest van wijlen zijn beste vriend. Regelmatig wordt er in deze film minutenlang geen woord gezegd en de huurmoordenaar is het gelukkigst als hij met zijn vriendinnetje in de bioscoop naar een zwijgende komedie zit te kijken. Indrukwekkend. (Tony Rayns)