Aufzeichnungen aus dem Tiefparterre
Aufzeichnungen aus dem Tiefparterre (Aantekeningen uit de kelder) kijkt op radicale wijze in de gedachten van 'de man in de straat'. Peter Haindl, een ziekenhuisbroeder uit Wenen, draaide deze home-movies tussen 1993 en 1999. Filmmaker Rainer Frimmel kreeg de tapes en maakte er een compilatie van negentig minuten van. Het resultaat is een origineel zelfportret en een monoloog van een hedendaagse 'Herr Karl' (de vleesgeworden opportunist met de grote bek) in een psychologische striptease die even persoonlijk als politiek is.De paradoxen in de monologen van Peter Haindl zijn al even groot als de paradox van de achtergrond van de film. Haindl spreekt een denkbeeldig publiek toe, terwijl hij in zijn huiskamer verschillende poses aanneemt. Zijn redes zijn nu eens uitdagend, dan weer vol wroeging. Ze tonen verschillende kanten van zijn persoonlijkheid, van de politieke mopperkont tot de dichter met de flambard, grossieren in de gebruikelijke vooroordelen - tegen vrouwen, vreemdelingen etc. - en kunnen geen van alle gereduceerd worden tot één enkele coherente mening. Gemeenplaatsen worden gerelativeerd door contradicties en zelfironie, maar soms lijken zijn tirades bijna op serieuze analyses. De Oostenrijkse ziel verschijnt als een pandemonium dat wordt verbeeld als een labyrint van retoriek. (Dominik Kamalzadeh)