Un banquete en Tetlapayac
Un banquete en Tetlapayac is een eigentijdse reconstructie van de gebeurtenissen rond Que viva México! van Sergei Eisenstein, de legendarische episodenfilm waarvan de opnames werden afgebroken toen Eisenstein in 1932 door geldgebrek en andere problemen gedwongen werd Mexico te verlaten. Tijdens de verfilming van de tweede episode, 'Maguey' (maguey is een alcoholische drank van agaves), verbleven Eisenstein en zijn crew op de hacienda Tetlapayac. Het filmen werd een paar weken stilgelegd toen de hoofdrolspeler in de gevangenis belandde, omdat hij per ongeluk zijn zuster had doodgeschoten. In de tussentijd doodden de crewleden de tijd met het bekijken van filmfragmenten, discussies, muziek, dans, eten en drank. In Un banquete en Tetlapayac brengt regisseur Debroise 67 jaar later op het landgoed van Tetlapayac een groep hedendaagse filmmakers, kunstenaars en intellectuelen samen, die de sfeer van het verleden vanuit hun hedendaagse perspectief opnieuw beleven. Zij discussiëren over duizenden pagina's correspondentie, over essays en over krantenknipsels, kortom, over wat Eisenstein destijds moet hebben beziggehouden: de bloedige Mexicaanse geschiedenis, Stalin, de opkomst van Hollywood. Voor een deel bestaat de film ook uit een reconstructie van de gebeurtenissen die destijds tot de gedwongen pauze op Maguey leidden. Un banquete en Tetlapayac is behalve een hommage aan Eisenstein ook een vertelling over verveling, fantasie, creativiteit, liefde en seks.